פייסבוק הרשת החברתית הגדולה ביותר שהפכה למונופול אנטי-תחרותי

פייסבוק הרשת החברתית המובילה בעולם היא מונופול אנטי-תחרותי אשר בלתי אפשרי להשתוות אליו. אז איך היא עשתה זאת ובאיזה דרכים הייתה צריכה לנקוט

פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם כיום עם 2.74 ביליון משתמשים אקטיבים. אבל מה הופך את הפלטפומה למונופול אנטי תחרותי שאף אחד לא יכול להתקרב אליה גם כאשר קיימות היום המון רשתות חברתיות מצליחות מאוד כמו אינסטגרם, טוויטר, ועוד. בישביל להבין את ההצלחה של פייסבוק אנחנו צריכים לחזור אחורה בזמן ולהכיר את הפלטפורמות הקודמות שהיו מצליחות ונפלו חזק. 

כיצד הפכה פייסבוק למונופול אנטי-תחרותי 

ב-15 לאפריל של 1999, הוקמה רשת חברתית בשם LiveJournal על ידי ילד צעיר בן 19 בשם בראד פיתצפטריק. הוא הקים את האתר כדי לשמור על קשר עם חברים מהבית ספר שלו. זה היה אתר בלוגים עם פיצ'רים של רשת חברתית, אשר עם הזמן הרשים עם 5 מיליון משתמשים רשומים. ב-2005 האתר נמכר לחברת בלוגים SIX Apart, אשר ב-2007 מכרה את האתר כאשר הגיעה ל 14 מיליון משתמשים רשומים לחברת עיתונאות רוסית בשם SUP. וב2012 לאחר צניחה קשה נסגר סופית עם 2 מיליון משתמשים רשומים. 

ב-2002 נוצר אתר רשת חברתית בשם Friendster אשר תוך כמה חודשים ספורים ראה כ-3 מיליון משתמשים רשומים. לאחר הצלחה של כמה שנים ב-2009 נמכר לחברת אינטרנט MOL Global. ב-2015 נסגר סופית, לאחר שהמון מהמשתמשים הראשונים בפלטפורמה לא אהבו את צורת ההתנהלות של האתר והמון בעיות טכניות שגרמו לבעיות אמון בין המשתמשים לבעלי האתר. אבל רוב הבעיות של הפלטפורמה נוצרו בגלל רשת חברתית יותר מצליחה בשם Myspace אשר הוקמה בשנת 2003.

האתר Myspace אפשר למשתמשים שלו לעצב את הפרופיל בחופשיות וגם הכניסו המון פיצ'רים לפי בקשתם. מה שגרם לאתר לצבור כמות גדולה של משתמשים. לאחר ש Myspace צברו 25 מיליון משתמשים ב-2005, החליטו למכור את הפלטפורמה לחברת תקשורת News Corp. האתר גרף כ-75 מיליון משתמשים חדשים בשנה אחת ועבר את Google בכמות החשיפה בארצות הברית. אבל ההצלחה לא החזיקה מעמד המון זמן מכיוון שהבעלים החדשים של האתר ראו בו יותר כנכס מאשר רשת חברתית. במקום לטפל בבעיות הטכניות שהצטברו בגלל הכמות הגדולה של המשתמשים, החברה יותר התרכזה בלהרוויח כסף משטחי פרסום באתר. 

קצת היסטוריה

פייסבוק הוקמה בפברואר 2004 באוניברסיטת הרוורד על ידי מארק צוקרברג וחברו לחדר במעונות. ב-2008 היא כבר עקפה את Myspace בכמות המשתמשים והחשיפה שלה בארצות הברית היה הגורם העיקרי לקריסתו של האתר Myspace.

התזמון להצלחה של פייסבוק היא לא מקרית, הכל היה כבר מתוכנן מראש והיה לה לא מעט דוגמאות לטעויות ללמוד מהם מהעבר. הפוטנציאל שיש באתר רשת חברתית הוא עצום, הרעיון שמשפחות שלמות יכולות להשתתף ולהירשם לאתר נותנת את הפוטנציאל להצלחה. עם זאת, ככל שמספר המשתמשים גדל כך גם נוצרות בעיות חדשות ופיתוי עצום למכור את החברה בכמויות כסף מטורפות. לעומת החברות שלפנייה, פייסבוק לא נפלו לאותם הטעויות והחליטו להשקיע בתשתיות טכנולוגיות חזקות כדי למנוע תקלות רבות באתר, על ידי כך שהם העסיקו מתכנתים ומפתחים מתקדמים בתחום שעזרו לחברה להוסיף ולהמציא פיצ'רים חדשים לפלטפורמה. 

ההתמדה של חברת פייסבוק להעשיר את הפלטפורמה שלה בתכנים ואפשרויות חדשות היא אחת הגורמים העיקריים של ההצלחה של פייסבוק כרשת חברתית. עם זאת, הם גם חקרו את התחרות שלהם היטב ודאגו להעתיק או לקנות את הרעיונות החדשים שתפסו תאוצה. הכל כדי לרמוס את שאר המתחרים ולהפוך לפלטפורמה הגדולה והמצליחה ביותר בשוק כיום. האובססיביות הזאת היא מה שמניע חברות מונופול גדולות להצלחה שלהם וגם מה שגרם להם להמציא שיטות חדשות של פרסום.

איך פייסבוק הפכה למונופול

לאורך השנים פייסבוק החליטה לשנות את תנאי השימוש שלה מה שגרם להמון תגובות חריפות מצד הקהל הרחב. אחת השיטות של פייסבוק לייצר יותר כסף חוץ מפרסום היה מכירת מידע אישי של משתמשים למטרות של פרסום. על ידי מכירת מידע אישי של אנשים לחברות שונות, אותם החברות ידעו בדיוק מה למכור לנו וכיצד להיכנס לנו לכיס.

על כך מנכ"ל החברה מארק צוקרברג היה צריך להעיד בפני הקונגרס של ארצות הברית, אשר האשים אותו גם על השפעת דעתם של המשתמשים לקראת הבחירות."אנחנו לא נשתמש במידע של המשתמשים בצורה שהם לא היו רוצים" אמר צוקרברג. "אני לא מאמין שזה נכון, אנשים משתמשים ב10 אפליקציות כדי לתקשר עם אנשים", ענה מארק צוקרברג כשנשאל האם פייסבוק עם יותר מ-2 ביליון משתמשים היא מונופול. הכוח של פייסבוק לא נמדד יותר על ידי "הפיצ'רים" החדשים שלה, אלא ביד החזקה בה היא שולטת על החברה שלנו כיום ובאיזה קלות מידע שיקרי יכול להתגלגל בפלטפורמה ללא כל השגחה.

לשם כך החברה פיתחה דרך לזהות "פייק ניוז" (מידע שיקרי) ולסנן אותו מהאתר. מפתחי התוכנה של פייסבוק המציאו בינה מלאכותית שלומדד לבד איך לזהות מידע שיקרי, והתמיאה אותו לפלטפורמה שלהם. מהירות ההתפתחות של התכנולוגיה הביאה איתה גם שיטות למניפולציה של המידע ונסיון לשלוט באמת. קבלו סירטון שבו מוצג הנשיא לשעבר של ארצות הברית ברק אובמה באנימציה מלאכותית. 

מניפולציות פסיכולוגיות 

חברות מונופול כמו פייסבוק, טוויטר ועוד, משתמשות "בשיטות אפלות" כדי לדאוג שהמשתמשים שלהם יהיו כמה שיותר מושקעים רגשית באתר ולא יעזבו את הפלטפורמה. הכל מתחיל מדברים קטנים שכמעט כל אתר היום משתמש בו, כמו למשל, חלונות קופצים ברגע שאתם רוצים לצאת מהאתר ששואל אותך "האם אתה בטוח שאתה רוצה לעזוב?" ומנגישים לכם את האופציה להישאר ואם זאת את האפשרות לצאת הם שותלים בקטן ובצבע אפור שלא קופץ מיד לעין. 

הדברים האלו נקראים "שיטות אפלות" אשר מנסות בצורה מניפולטיבית לשלוט בהחלטות שלכם. המון אתרים ואפליקציות היום מנדנדות לנו על להפעיל את ההתראות שלנו אבל לא מספקות את האפשרות לכבות אותם, כך גם המון חברות תקשורת וחברות של מוצרים אשר רוכשות את המידע שלנו, שולחים לנו הודעות ואימיילים בסיס יומי. פייסבוק עושים זאת בצורה קצת יותר קיצונית מכיוון שהם לא רוצים שתעזבו את האתר ותמשיכו להביא להם מידע שהם יכולים להשתמש בו.

כל הנושא של מניפולציות פסיכולוגיות באינטרנט נהיה מאוד קשה להוכיח מכיוון שיש המון שיטות בהם אפשר לתת את ההרגשה שנותנים לנו את חופש הבחירה, אבל בעצם דוחפים אותנו לקבל החלטות שונות. אחת השיטות בהם פייסבוק משתמשת "בשיטות אפלות" היא לתת לכם את ההרגשה שאתם מושקעים רגשית לאתר. למשל, כאשר אתם רוצים למחוק את הפרופיל שלכם אתם תצטרכו לעבור מסע שלם כדי למצוא את האפשרות לכך. וגם כאשר לחצתם על האפשרות אתם תקבלו אפשרויות אלטרנטביות כמו לכבות התראות או לצאת מהמשתמש. 

איך פייסבוק פוגעת בעסקים קטנים

שאלה שעולה ברחבי הרשת על המדיניות פייסבוק שפוגעת בעסקים קטנים על כך שהחשבון הפרסום שלהם נחסם. משמעותו של חשבון פרסום חסום זה מכה שקשה לחזור ממנה לעסקים קטנים למיניהם.
תמיד יש אפשרות לפתוח עוד עמוד פרסום, אבל זה אומר שצריך לעבוד על העמוד הפרסום שוב מאפס. כל המידע והאלמנתים של העמוד שהשקיעו עליו בעלי עסקים נעלם והיא שווה להם המון. המידע וההשקעה על העמוד מביאה להם מכירות שהם כל כך זקוקים להם.

אז למה בעצם פייסבוק סוגרים עמודים של עסקים קטנים? ובכן, לרוב הסיבה היא הפרת מדיניות הפרסום. כל המטרה של מדיניות פרסום היא להגן עלינו ועל הצרכן לא להיחשף לתוכן פסול או לא ראוי כמו הונאות, תכנים למבוגרים, חומרים אסורים, גניבת זכויות יוצרים וכדומה.

יש כמה דברים עיקריים שבעלי עסקים יצטרכו להימנע מהם כדי לדאוג שלא יסגרו להם את העמוד פרסום:

  • אין להכליל אנשים על פי מאפיינים אישיים – כלומר, אסור לתת מבצע למוצר כל שהוא לאנשים ממוצא ספציפי או מכל סיבה כזאת או אחרת כמו דתיים, חילוניים, מוסלמים וכדומה. 
  • אין שימוש במילות מותג של פייסבוק – אסור להזכיר מילות מותג כמו וואטצאפ, אינסטגרם או פייסבוק בעמוד הפרסום אחרת זו הפרת מידניות של פייסבוק. 
  • אין שימוש בתוכן מיני כל דבר הקשור לתוכן מיני נחשב להפרת מדיניות כמו עירום, חשיפת איבר ספציפי, או כל רמיזה מינית כל שהיא. 

יש עוד המון סיבות שבגללם יהיה ניתן לסגור לבעלי עסקים את העמודי פרסום שלהם, לכן, זיכרו לקרוא הייטב ותמיד להיתעדכן במדיניות של פייסבוק מכיוון שהיא תמיד יכולה להשתנות בלי התרעה מראש. 

אם ברצונכם לקבל הדרכות עסקיות נוספות כאלה, היישר לתיבת הדואר הנכנס שלכם, הירשם לניוזלטר שלנו כאן למטה. 📫

מה אתם חושבים על המאמר?
+1
10
+1
18
+1
20
+1
18
+1
86
+1
6
+1
53

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button